RED.

de rek eruit…

Het lijkt erop dat ik er minder klaar mee ben dan ik zelf vaak denk. Kom ik op het gladde ijs van internet iets tegen over De Appel dat verkeerd is, tendentieus of dom, kan ik niet nalaten te reageren.
Onder welke categorie Nuno Blijbooms artikel van 

[Reactie]

Ik werkte bij De Appel, verwacht van mij geen objectieve reactie, maar concluderen dat er geen negatieve kritiek meer mogelijk zou zijn omdat Loek Zonneveld en Marijn Lems van repliek zijn gediend door David Geysen, Jacques Nachtegaal en Marc Chavannes is óók de waarheid geweld aan doen. Je schrijft over de laatste ‘magere jaren’ van De Appel en zet die af tegen vroegere gloriejaren…

Uit de Haagsche Courant (Coos Versteeg) van 21-10-1991 :
“Toneelgroep De Appel kan voorlopig zijn gang gaan. Minister Hedy d’Ancona van WVC zei het letterlijk zo bij de viering zaterdagavond van het 20-jarig bestaan van De Appel: “Ga je gang maar”.
Erik Vos, sinds de oprichting artistiek leider van De Appel, begreep hieruit dat hij zich nooit meer iets hoeft aan te trekken van de bijna zonder uitzondering negatieve beoordeling door de Raad voor de Kunst.”

In datzelfde jaar scheef Marc Chavannes op 12 oktober in zijn Kroniek (NRC):
”Wat een deel van het publiek bleef ervaren als een fascinerend ruimtelijk laboratorium van de bevrijding, werd voor anderen een voorspelbaar stijlmiddel. Een Appel-truc.”

Beide krantenknipsels vond ik terug tijdens het uitruimen van mijn boeltje in de tramremise aan de Duinstraat. Ik hoop dat ze het wat vertekende beeld dat je schetst van verleden en heden van De Appel enigszins bij kunnen stellen. We hebben altijd onder vuur gelegen en zijn altijd geliefd geweest, het verschil met vroeger is dat we -waarschijnlijk niet geheel toevallig: midden in een overgangsperiode- deze keer de slag hebben verloren.

[Einde reactie]

Maar ook dat voorzag Marc Chavannes al in 1991:
“Wat zal er over zijn van deze toneel-episode in 2050? Misschien geen theater van deze naam en geen speelstijl die kenners herinnert aan de toneelvlakte in de remise van de paardentram. Als er tegen die tijd hier en daar waarachtig toneel wordt gespeeld in dit land, dan is dat mede te danken aan de troep consequente zonderlingen die decennia lang achter de wijde jas van Erik Vos de betekenis van het Nederlands toneel heeft staan oprekken.“

Bij de politiek was de rek eruit. Nu wij nog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *